Top

 

indhold
Præsentation, baggrund og mål 
Program
Mødestedet Husets program
Nicinha Raízes de Santo Amaro
Conjunto Regional de Chôro
New Brazilian Quartet & Casa de Samba
Filó Machado Super Quartet
Sucatamania 
Everaldo Ita Okabar
Litteratur, debat, koncert
Debatter, seminarer, foredrag
Udstillinger
Film
Workshop
Organisation og samarbejdspartnere
Adresser
Kontakt
Workshop i percussion og dans

Nicinha Raízes og hendes 12 personers gruppe fra Santo Amaro (Caetano Velosos fødeby) i Recôncavo da Bahia giver 3 dages intensiv kursus. 

Der undervises i Samba de Roda, Samba de Caboclo og Bumba-Meu-Boi 

I percussion-sektionen bruges følgende instrumenter: 2 atabaques, 2 pandeiros, tamborim, reco-reco og agogô. 

Tilmelding til workshop med Nicinha Raízes de Santo Amaro

Hold 101. For øvede percussionister og dansere:
Torsdag 30/8 til lørdag 1/9 kl. 14-15, pris kr. 200

Hold 202. For professionelle percussionister og dansere: 
Torsdag 30/8 til lørdag 1/9 kl. 16-17, pris kr. 200

Tilmelding på e-mail festival@brasil.dk senest den 24/8 med oplysning om navn adresse og tlf. samt angivelse af hold.

Historie 

Efter slavernes frigivelse 1888 blev Mestre Popó fra Santo Amaro den første x-slave som bragte afrikanske manifestationer og fester så som Maculelê og Samba de Roda ud på gaden til hyldest for den afro-brasilianske kultur. Hans adaptiv søn fortsatte aktiviteterne og videreførte traditionerne og blev kendt som Mestre Vavá. 

Sammen med sin første kone Nicinha Raízes tog han og gruppen i 1982 på turné i Tyskland, Italien, Holland og Senegal. Senere efter Mestre Vavás død tog gruppen navnet Nicinha Raizes de Santo Amaro, og fortsatte arbejdet med at præsenterer denne unikke afro-brasilianske kulturtradition på scener i og udenfor Brasilien.

Deres seneste internationale performance var i januar 2001 på Fort Mason Center i San Francisco I USA var en absolut succes.

Medvirkende

Nicinha (leder og danser), Tingo (atabaque), Valmir (atabaque), Cabeça (tamborim), Primeiro (forsanger og pandeiro), Tetéo (reco-reco), Cacau (pandeiro), Guegueo (agogô) Leda (danser), Géo (danser), Edinha (danser), Marinalva (danser). 

Samba de Roda er rytme og dans. Ifølge Zilda Paim (researcher fra Santo Amaro) er batuque (rytmen) det element som har haft den største indflydelse på de afro-brasilianske danse. Batuque bragte slaverne med sig lige fra de første skibe anløb Bahia i 1534. 

Samba de Roda har eksisteret uændret i mindst 200 år og Nicinha Raízes de Santo Amaro er en af de eneste tilbageværende grupper som mestre denne oprindelige form. 

De sorte kaldte de for "umbigada de Simba" og det er sandsynligvis heraf at termen Samba er opstået. Samba de Roda, som kan tilbageføres til ceremonier i Angola med seksuelle ritualer, har undergået store forandringer i Brasilien. Koloniherrerne forbød slaverne at fejre deres ceremonier som oprindeligt, og gennem den nye sociale virkelighed, tvungen tilpasning og transformation overlevede dette kulturelle udtryk i den Brasilianske folklore og tillod på denne måde en gradvis popularisering af manifestationen.

Roda de Samba (selve happeningen) foregår på følgende måde. Rytmen markeres af percussion-instrumenterne og håndklap og sangen fortæller en historie. Danserne står i ring (heraf roda) og skiftes til at danse solo i midten af ringen. Solisten danser hen og inviterer en af de andre i ringen ved at give en "umbigada", et let stød med maven eller hoften.

Bumba-Meu-Boi

Fester hvor tyren er centrum fejres mange steder i verden siden gamle tider og tyrefester findes i hele Brasilien, men særligt i Nordøstbrasilien hvor navnet Bumba-Meu-Boi stammer fra. 

Den interessante beretning: Mor Catilina som var gravid ønskede at spise tyretunge. Far Francisco, med angst for at sønnen fødes med dårligt helbred, dræber herrens bedste tyr for at tilfredsstille konens behov. Far Francisco fængsles og lider meget men frelses af præsten, i en symbolsk religiøs synkretisme hvor tyren genopstår. Far Francisco tilgives og det hele transformeres til en fest hvor tyren fejres. 

Den symbolske fest Bumba-Meu-Boi afholdes hvert år i juli og højdepunktet er når tyren efter genopstandelsen dansende stanger tilskuerne og fremprovokerer tumult.

Samba de Caboclo er uden tvivl den samba eller dans som enhver Orixá (afrikanske guder) ønsker at udføre. Rytmen fra percussion-instrumenterne stiger i intensitet mens hver Caboclo, bevæget i trance, eksekuterer sin egen koreografi.

Denne region (Recôncavo) har de stærkeste afrikanske rødder i Brasilien. Det var i Bahia at slaveskibene lagede til og i Cachoeira og Santo Amaro fandtes de største sukkerrørsplantager og brænderier.