Af Jens Lohmann – Jazz Special# 134 aug.-sep 2013.
Jesper Hedegaard er næsten mere brasiliansk end dansk. Han har siden 1976 viet sit liv til brasiliansk musik, er vokset sammen med den del af den, der bygger bro til jazzen. Han er en kendt og skattet musiker i Brasilien og en utrættelig formidler af den rige brasilianske musik i Danmark uden i øvrigt, at gøre et større væsen af sig selv. Det er musikken – det drejer sig om. Det afspejler sig tydeligt på hans nyeste CD, en beskeden sag på godt en halv time. Det smukke triospil med trommeslageren Magno Bissoli og bassisten Sidiel Vieira viser Hedegaard hjemmevant i det rige grænseland mellem brasiliansk og jazz. Bortset fra to egne kompositioner spiller Jesper Hedegaard med trio kompositioner af Lúcio Alves, Ary Barroso, Tom Jobim, Bruno Martino og Bruno Brighetti.
Smuk og indtagende med en tilbageholdenhed, der er med til at opbygge en spænding, som skærper opmærksomheden. Under det tilsyneladende ubesværede, elegant swingende spil udfolder sig en dialog mellem de tre musikere, som skærper lysten til mere end pladens 33 minutter. Bissoli er dog til tider så diskret i sit spil, at han næsten bliver væk. Ærgerligt, fordi her kunne en af Brasiliens bedste og meste generøse musikere give musikken mere kant. Det er en trio med stort potentiale. Forhåbentlig fortsætter de tre sammen og lader snart høre fra sig.