Biografi

Resumé
Den internationalt anerkendte pianist, komponist og kapelmester, Jesper Hedegaard, som i 1976 introducerede Brasiliansk Instrumentalmusik i Danmark ved 21 koncerter med gruppen Boa Nova, har viet sit liv til den brasilianske musiktradition. I en alder af 24 år flyttede han til Brasilien, hvor han har spillet over 2500 koncerter. Han har specialiseret sig i Brasiliansk Musik siden 1976 og har boet og optrådt i Brasilien i sammenlagt 12 år. Her modtog han prisen Trofeu Caymmi i 1987 og spillede med lang række af Brasiliens ypperste musikere. I 2013 udgav han Cd’en Time to Change med Jesper Hedegaard Trio. Se anmeldelse af Jens Lohmann – Jazz Special# 134 aug.-sep. 

Virke https://www.youtube.com/@JesperHedegaardmusic
I Danmark har Jesper gennem 12 år ledet New Brazilian Quartet og har blandt andet optrådt på Musikcafeen, Copenhagen Jazzhouse, Vega, Montmartre samt mange andre spillesteder i landet. Endvidere har han optrådt i Tyskland, Norge, Sverige, USA og senest i Portugal.

Siden 2010 har Jesper Hedegaard Trio og Jesper Hedegaard MIB5 spillet koncerter i Brasilien på spillesteder som TribOz, Wagner Tiso Jazzclub, Santo Scenarium, Centro Municipal de Referência da Música Carioca, Beco das Garrafas, Jazz B, Jazz nos Fundos, Núcelo Contemporânio, Avivo Music.

Mellem 2013 og 2018 realiserede Jesper 6 turnéer i Danmark og hentede med støtte fra Jazz Danmark store brasilianske musikere til Danmark: Sidiel Viera – bas, Fernando Pereira – trommer, Dudu Penz – bas, Renato Endrigo – trommer, Thais Motta – vokal, Ramon Montagner – trommer og Celso de Almeida – trommer. Det blev til koncerter på blandt andet Giant Steps, Café Divino, Portalen, Lyngby Jazzklub, Jazzselskabet i Aarhus, Paradise Jazz, Hornbæk Jazzklub, Værket i Randers, Kulturhuset Islands Brygge og Tranquebar med Jesper Hedegaard Sound of Brasil.

Mellem 2019 og 2021 har Jesper boet i Lissabon hvor han blandt andet har spillet på Hotclub de Portugal, Cascais Jazzclub, Be Jazz Café og Mais Jazz, samt på den Europæiske Festival i Coimbra.

Jesper har spillet med instrumentalister som Luiz Chuim de Siqueira (trommer), Ricardo Costa (trommer), Rafael Barata (trommer), Afonso Corrêa (trommer), Renato Massa (trommer), Celso de Almeida (trommer), Magno Bissoli (trommer), Fernando Pinto Pereira (trommer), Renato Endrigo (trommer), Proveta (sax), Paulinho Trompete (flygelhorn), Diogo Gomes (trompet), Mauro Senise (sax, fløjte), Marcelo Martins (sax, fløjte), Simon Thorsen (sax, fløjte), Alexander Kraglund (violin, mundharpe), Simon Spang-Hanssem (sax, fløjte), Celso Mendes (guitar), Dudu Penz (bas), Sidiel Vieira (bas), Sizão Machado (bas), Dodo Ferreira (bas), Adriano Giffoni (bas) Jorge Degas (bas), Ivan Bastos (bas), Sergio Barroso, (bas), Rodrigo Villa (bas), Rômulo Duarte (bas), Jorge Oscar (bas), Bo Stief (bas), Morten Ankarfeldt (bas), Niels Lichtenberg (bas), Marquinho (perkussion).

Se afsnittet Banebryder for Brasiliansk Musik i Danmark. Siden 1976 har Jesper Hedegaard bragt over 100 brasilianske musikere til danmark.

 Min historie
Da jeg som 16-årig første gang hørte brasiliansk musik, fik jeg gåsehud, og jeg var som ramt af lynet. Det var min bedste veninde som spillede vinyler af Sergio Mendes Brasil 66 og João Gilberto for mig. Jeg forelskede mig omgående og her begyndte min søgen efter at beherske kunsten, at spille brasiliansk musik.

Jeg var 20 da jeg tog til Brasilien for første gang. Jeg rejste i 3 uger sammen med Bernhard Christensen – min musiklærer gennem 10 år – og de fleste af mine medstuderende for, at researche og erhverve materiale om brasiliansk musik. Jeg følte mig fuldstændig hjemme ved første møde med dette fantastiske land og vidunderlige kultur.

Året efter mødte jeg Luiz Chuim de Siqueira i Paris. Jeg kunne ikke vide, at mødet ville blive et af de vigtigste i mit liv. Det var i klubben Le Bilboquet, hvor han spillede trommer med Tania Maria.

Jeg blev venner med Chuim, og da jeg rejste tilbage Danmark efter tre uger, gav han mig et tilbud, der ændrede mit liv for altid. Han fortalte mig, at han spillede med en gruppe kaldet Boa Nova, og han ønskede, at jeg skulle booke gruppen i Danmark. Jeg bad ham om, at sende mig billeder, pressemeddelelse og demo. Musikerne var Paulinho Trompet – Flygelhorn, Pascal Jamgotchian – sax og fløjte, Mozar Terra – piano, Manasse Lourenço de Souza – cavaquinho, Alfredo Nascimento – guitar, Ricardo Pereira dos Santos – bas og Luiz Chuim de Siqueira – trommer. Senere blev det klart for mig, at de var blandt Brasiliens bedste musikere.

Jeg kom i kontakt med Det Danske Jazzcenter, hvor Arnvid Meyer gav mig en liste over jazzklubber i Danmark. Det lykkedes på kort tid at booke 21 jobs i hele Danmark samt liveoptagelser i DR Radio v/ Jens Jørn Gjedsted. Boa Nova havde base i min families hus, hvor de øvede stort set hver dag i de 3 måneder, som de boede der. For Boa Nova jeg var producer, roadie, lydmand, chauffør og bank.

Boa Nova åbnede for dyb viden om brasiliansk musik. Mozar Terra gav mig klaverundervisning og lærte mig kendte bossa novaer som Desafinado og Wave, hvilket resulterede i en særlig interesse for Antonio Carlos Jobim. Chuim, som blev boende i Danmark, brugte årevis på, at give mig indsigt i brasiliansk musikhistorie ved ugentlige møder. Boa Novas musik var fuld af nye input om MIB (Brasiliansk Instrumentalmusik), som på det tidspunkt ikke var tilgængeligt andre steder. Jeg er meget taknemmelig for at have tilbragt 3 intense måneder sammen med Boa Nova.

I 1977 startede jeg gruppen Ritmo Calienete med bl.a Chuim, Chico Navarro og Jacob Andersen. Det blev en mega succes, og 15 år efter så jeg Ritmo Caliente omtalt i Musikbladet MM, som det første salsaband i Danmark i en artikel af Ib Skovgaard.

Satsede alt
Som 24-årig solgte jeg mit elskede Hindsberg klaver og satsede alt for at komme den brasilianske sjæl nærmere. Jeg ville for alt i verden spille brasiliansk musik som en brasilianer og forstå den brasilianske kultur indefra. Draget af en dyb følelse af nødvendighed og længsel tog jeg i 1979 til Rio de Janeiro med en kuffert og 1000 Dollars på lommen, uden andre planer end at spille og lære så meget som muligt.

Jeg blev 4 måneder i Rio hvor jeg boede privat hos forskellige venner og mødte en masse vidunderlige musikere. Derefter boede jeg 8 måneder i São Paulo, hvor jeg begyndte at spille professionelt. Jeg lejede et værelse hos en ven som boede i Pompeia. Regina, som hun hed, fortalte mig mange gange om hindes tur til Bahia, og hun sagde så ofte, at jeg skulle tage til Salvador, at jeg efter 8 mdr. i SP endte med at rejse de 2500 km der til med bus.

Allerede i den første uge fik jeg et fast job på et 5-stjernet hotel med et band. Jeg endte med at bo i Salvador i 10 år. Jeg spillede brasiliansk musik 5-6 dage om ugen, blandt andet med eget band GRUPO ASAS som blev kåret som årets bedste band ved Projeto Troféu Caymmi – Salvador 1987. Jeg spillede tusindvis af koncerter, for eksempel på Teatro Castro Alves, Teatro Vila Velha, Hotel Meridien, Hotel Quatro Rodas Espaço, Cultural da Telebahia og Instituto Cultural ICBA med bl.a. nationale ikoner som Miúcha og Zezé Motta.