Forårstur i april 2018 med Jesper Hedegaard Sound of Brasil

Vi får besøg af to af Brasiliens ypperste instrumentalister, Sidiel Vieira (b) og Celso de Almeida (dr). De har spillet sammen i årevis, blandet andet i Celso de Almeida Trio, så man kan forvente, at se et brillant sammenspil. Det er ingen overdrivelse at fremhæve, at disse 2 brasilianske stjerner, der turnerer over hele verden med forskellige artister, er nogle af de bedste i Brasilien.

5. April kl. 20.00 – Café Divino, Espergærde
6. April kl. 20.30 – Hornbæk Jazzklub, Kulturhuset Bølgen, Ålsgårde
7. April kl. 20.30 –  Krudttønden, Østerbro – & Dance
11. April kl. 19.30 – Cinemateket, koncert og film: Brasileirinho
13. April kl. 21.00 – Blågårds Apotek, Nørrebro
14. April kl. 13.00 – Portalen, Greve

Jesper Hedegaard: I april 2018 er det sjette år i træk, at vi afvikler turné med forskellige brasilianske stjerner i Danmark. Publikumsopbakningen har været overvældende i form af glædesudbrud, begejstring og store bifald. Det er blevet til 34 koncerter og nogle workshops. Vi har haft succes både hos Jazz- og World-publikum. Man kan sige at vi er nået bredt ud.

Brasiliansk Instrumentalmusik (MIB) er et destilleret og sammenfattet udtryk af fremtrædende sider af den brasilianske musiktradition der bevæger sig over rytmer som Samba, Choro, Baião og Samba-canção. MIB har gennemgået en markant udvikling og er i dag en af de mest spændende musikalske udtryksformer i Brasilien, fordi den indeholder improvisation, udvidede akkorder og smukke melodier.

Maria Teresa Vasconcelos: Jeg fremhæver forbindelsen mellem musikerne selv og også med publikum. Der er en følelse af tilhørsforhold, og selvfølgelig kan jeg ikke stoppe med at danse på min stol, slå rytme med mine fingre og tømme mine tanker – ren meditation i bevægelse. Bagefter føler jeg mig levende, afslappet, glad og energisk! Man mærker tydeligt, at det varmer hjertet og jeg går glad hjem. Ser frem til at høre jer igen i april.

En livslang romance
Jesper Hedegaard er pianist, komponist og producent har spillet over 1800 koncerter i Brasilien. Han har specialiseret sig i Brasiliansk Musik siden 1976 og har boet og optrådt i Brasilien i mere end et årti. Jesper har spillet med mange af Brasiliens fremragende musikere, og modtog i 1987 prisen Troféu Caymmi med sin gruppe Grupo Asas.

Jesper Hedegaard: Da jeg som 16-årig første gang hørte brasiliansk musik, fik jeg gåsehud, og jeg var som ramt af lynet. Det var min bedste veninde som spillede vinyler af Sergio Mendes Brasil 64 og João Gilberto for mig. Jeg forelskede mig omgående, og her begyndte min søgen efter at beherske kunsten, at spille brasiliansk musik.

I 1976 hentede jeg den brasiliansk gruppe Boa Nova fra Paris til Danmark med 7 musikere, som jeg senere opdagede var nogle af Brasiliens fornemste. Jeg arrangerede 21 koncerter for gruppen og de boede og øvede i min families hus i 3 måneder. Boa Nova åbnede en ladeport for dyb viden om brasiliansk musik. Pianisten Mozar Terra gav mig klaverundervisning og lærte mig kendte bossa novaer som Desafinado og Wave, hvilket resulterede i en særlig interesse for Antonio Carlos Jobim.

I Danmark har Jesper i 90erne ledet New Brazilian Quartet og har blandt andet optrådt på Musikcafeen, Copenhagen Jazzhouse, Vega, Montmartre samt mange andre spillesteder i landet. Endvidere har han optrådt i Tyskland, Norge, Sverige og USA.

Jens Lohmann, journalist og sydamerikaspecialist: Jesper Hedegaard er næsten mere brasiliansk end dansk. Han har viet sit liv til brasiliansk musik, er vokset sammen med den del af den, der bygger bro til jazzen. Han er en kendt og skattet musiker i Brasilien og en utrættelig formidler af den rige brasilianske musik i Danmark uden i øvrigt, at gøre et større væsen af sig selv. Det er musikken – det drejer sig om.  

Banebryder
Som banebryder for brasiliansk musik i Danmark har Jesper Hedegaard siden 1976 bragt over 100 brasilianske musikere til Danmark. Det har betydet en positiv udvikling for Brasiliansk Musik i Danmark, hvad angår viden, musikere der nu spiller brasiliansk, brasilianske musikere som har taget bopæl i Danmark, musikgrupper og ikke mindst publikum som har adgang til denne musikform.

Jesper Hedegaard: Det har altid været mit mål at styrke viden og skabe øget interesse for MIB’s særegene genre blandt publikum, musikskoler, spillesteder og anmeldere. I mine øjne kan MIB noget andet og mere end Stan Getz, som alt andet lige spillede jazz-versioner af brasilianske standards.

Et fugtbart samarbejde
Jesper Hedegaard og violinisten Alexander Kraglund har spillet sammen siden slutningen af 2012 hvor de mødtes i Rio. Ifølge den nyligt afdøde Jazzlegende Svend Asmussen så swinger Alexander på ægte brasiliansk. Alexander Kraglund har spillet brasiliansk Choro i mere end 7 år, og har i Brasilien brilleret i de såkaldte Roda de Choro i Rios boheme kvarterer.

De to har siden 2013 årligt draget på turné med forskellige brasilianske stjerner, og de har blandt andet optrådt på, Giant Steps i Svendborg, Lyngby Stadsbibliotek, Gentofte Hovedbibliotek, Jazzselskabet i Aarhus, Lyngby Jazzklub, Paradise Jazz i Huset, Hornbæk Jazzklub, Værket i Randers, Ministeriet i Ebeltoft, Krudttønden på Østerbro, Kulturhuset Islands Brygge og Tranquebar i København.

En herre sagde efter koncerten i Værket i Randers: Jeg er overrasket. Det er for mig nogle helt nye sider af brasiliansk musik.

En kvinde sagde efter koncerten i Paradise Jazz: Hvor var det smukt. Jeg vidste ikke, at brasiliansk musik kunne være sådan. Jeg kendte kun til Stan Getz”.

Satsede alt
Jesper Hedegaard: Som 24-årig solgte jeg mit elskede Hindsberg klaver og satsede alt for at komme den brasilianske sjæl nærmere. Jeg ville for alt i verden spille brasiliansk musik som en brasilianer og forstå den brasilianske kultur indefra. Draget af en dyb følelse af nødvendighed og længsel tog jeg i 1979 til Rio de Janeiro med en kuffert og 1000 Dollars på lommen, uden andre planer end at spille og lære så meget som muligt.

Jeg blev 4 måneder i Rio hvor jeg boede privat hos forskellige venner og mødte en masse vidunderlige musikere. Derefter boede jeg 8 måneder i São Paulo, hvor jeg begyndte at spille professionelt. Jeg lejede et værelse hos en ven som boede i Pompeia. Regina, som hun hed, fortalte mig mange gange om hindes tur til Bahia, og hun sagde så ofte, at jeg skulle tage til Salvador, at jeg efter 8 mdr. i SP endte med at rejse de 2500 km der til med bus.

Allerede i den første uge fik jeg et fast job på et 5-stjernet hotel med et band. Jeg endte med at bo i byen Salvador i det nordøstlige Brasilien i 10 år. Jeg spillede brasiliansk musik 5-6 dage om ugen, blandt andet med eget band. Jeg spillede tusindvis af koncerter for eksempel på Teatro Castro Alves, Teatro Vila Velha, Hotel Meridien, Hotel Quatro Rodas Espaço, Cultural da Telebahia og Instituto Cultural ICBA med bl.a. nationale ikoner som Mucha og Zeze Motta.

En musikalsk revolution
MIB tog sin begyndelsen i 60erne i Rio de Janeiro med legendariske trioer og grupper som Sergio Mendes & Bossa Rio og Edison Machado É Samba Novo. På det tidspunkt fandt en musikalsk revolution sted, parallelt med Bossa Novaen, som ændrede brasiliansk musik for altid.

Jeppe Grangaard: De her rytmer er jo så lækre, og så præcise. De er musikere der brænder for at vi flytter os lidt mere.

Jesper Hedegaard: For mig er det nærmest et spørgsmål om liv eller død. De kunstneriske muligheder i denne genre betyder alt.

Koncerterne med JESPER HEDEGAARD SOUND OF BRASIL er en enestående chance for at tage et skridt længere ind i det utrolige og fascinerende brasilianske musikunivers – både for musikerne og for publikum.

Line up:
Alexander Kraglund – violin, bratsch, og mundharpe
Jesper Hedegaard – piano
Sidiel Vieira – bas
Celso de Almeida – trommer

Tagged as .