Foredrag

Bossa Novaens fascinerende historie
Foredrag af Jesper Hedegaard

Med billeder, lyd og autentiske beretninger fortælles historien om en stilart der fængslede det meste verden i flere årtier – den brasilianske Bossa Nova. Historien begynder i 1959 med João Gilbertos indspilning af Chega de Saudade af Antonio Carlos Jobim og Vinicius de Morais. En begivenhed med en kolossal indvirkning, som gjorde indtryk
på alle og ændret alt.

Omdrejningspunkter

  • Startskuddet for Bossa Novaen i 1959 – indspilningen af Chega de Saudade med João Gilberto der markerede tilstedeværelsen af stilarten på den brasilianske scene
  • Bossa Novaens fader Antonio Carlos Jobim
  • Flere Bossa Nova sange der satte deres mærke i historien
  • Det legendariske spillested i Rio, Beco das Garrafas, hvor Bossa Novaen blomstrede
  • Albummet “Jazz Samba” fra april 1962 med Stan Getz og Charlie Byrd, som udløste starten på Bossa Novafeberen i USA og verden
  • Den historiske Bossa Nova-koncert på Carnegie Hall i New York i november 1962
  • Albummet Getz/Gilberto fra 1964 som befæstede Bossa Nova-genren i verden
  • Bossa Novaens fald i 1968 i Brasilien forårsaget af tre faktorer: MPB, Tropicalismen og den amerikanske pop
  • Bossa Novaens genopblussen i 80’erne

Myter og virkelighed

  • Mange interviews af Antonio Carlos Jobim samt akademiske afhandlinger bortviser opfattelsen af, at Bossa Nova er 50% Jazz
  • Jazzsaxofonisten Stan Getz var en stor ambassadør for Bossa Novaen, men han var i virkeligheden en ringe fortolker af Bossa Nova
  • Verve Records som stjal rettighederne til Girl From Ipanema

Anbefaling – af Pernille Schütz, Cinemtekschef på Det Danske Filminstitut:

Det var en stor aften! Musiker og Brasilien-ekspert Jesper Hedegaards illustrerede foredrag om Bossa Novaens historie, giver et systematisk og bredt indblik i de vigtigste musikere og i den helt specielle og komplicerede genre, som Bossa Novaen er. Foredraget er et mix af information og velvalgte klip, hvor musikken og musikerne præsenteres med anekdoter og faktuelle oplysninger. Det er tydeligt at Jesper Hedegaard ved hvad han taler om, og at han brander for emnet.

Om Jesper Hedegaard 

Pianisten, komponisten og producenten Jesper Hedegaard har specialiseret sig i Brasiliansk Musik siden 1975 og har boet og arbejdet som musiker i Brasilien i mere end et årti. Han er banebryder for brasiliansk musik i Danmark, og har gennem årene bragt over 100 brasilianske musikere til Danmark. Jesper har brugt 10 år på at studere Jobims og andre brasilianske værker samt Bossa Novaens historie.

En livslang romance

Da jeg som 16-årig første gang hørte brasiliansk musik, fik jeg gåsehud, og jeg var som ramt af lynet. Det var min bedste veninde som spillede vinyler af Sergio Mendes Brasil 64 og João Gilberto for mig. Jeg forelskede mig omgående og her begyndte min søgen efter at beherske kunsten, at spille brasiliansk musik.

I 1975 tog jeg til Brasilien i 3 uger og jeg følte mig fuldstændig hjemme ved første møde med dette fantastiske land og vidunderlige kultur. Det var præcis som jeg havde forestillet mig, nærmest deja vu, og alt gav mening. Jeg ville slet ikke hjem igen. De følgende 4 år i Danmark brugte jeg på yderligere at lære, at spille brasiliansk musik.

I 1976 bragte jeg 7 musikere til Danmark og jeg producerede 3 måneders turné med gruppen Boa Nova med 21 koncerter i Danmark. Det åbnede en ladeport af information for mig om brasiliansk musik. Jeg opdagede efterfølgende, at de var nogle af Brasiliens bedste musikere.

Som 24-årig solgte jeg mit elskede Hindsberg klaver og satsede alt for, at komme den brasilianske sjæl nærmere. Jeg ville for alt i verden spille brasiliansk musik som en brasilianer og forstå den brasilianske kultur indefra. Draget af en dyb følelse af nødvendighed og længsel tog jeg i 1979 til Rio de Janeiro med en kuffert og 1000 Dollars på lommen, uden andre planer end at spille og lære så meget som muligt.

Jeg blev 4 måneder i Rio hvor jeg boede privat hos forskellige venner og mødte en masse vidunderlige musikere. Derefter boede jeg 8 måneder i São Paulo, hvor jeg begyndte at spille professionelt. På grund af utallige opfordringer fra en ven, som jeg havde lejet et værelse hos, tog jeg efter et år i Brasilien til Salvador i staten Bahia.

Allerede i den første uge fik jeg et fast job på et 5-stjernet hotel med et band. Jeg endte med at bo i Salvador i 10 år. Jeg spillede brasiliansk musik 5-6 dage om ugen, blandt andet med eget band GRUPO ASAS som blev kåret som årets bedste band ved Projeto Troféu Caymmi – Salvador 1987. Jeg spillede tusindvis af koncerter, for eksempel på Teatro Castro Alves, Teatro Vila Velha, Hotel Meridien, Hotel Quatro Rodas, Espaço Cultural da Telebahia og Instituto Cultural ICBA med bl.a. nationale ikoner som Mucha og Zeze Motta.

Mine rejser til Brasilien

  • 1975 – 3 uger research i Rio
  • 1979 – 2 års ophold og professionelt virke som musiker i Rio, São Paulo og Salvador
  • 1982 – 6 års ophold og professionelt virke som musiker i Salvador
  • 1992 – 1 års ophold og professionelt virke som musiker i Salvador
  • 1994 – 1 års ophold og professionelt virke som musiker i Salvador
  • 1996 – 2 års ophold og professionelt virke som musiker i Salvador
  • 2000 – 2 mdr. research i Rio, São Paulo og Salvador til forberedelse af Festival Brasil 2001 i København.
  • 2008 – 1 mdr. ophold i Rio
  • 2010 – 1 mdr. ophold i Rio starter Jesper Hedegaard Trio
  • 2011 – 1 mdr. ophold og turné i Rio
  • 2012 – 1 mdr. ophold og turné. Indspiller Cd Time to Change i São Paulo
  • 2013 – 1 mdr. ophold og turné Rio og São Paulo
  • 2014 – 1 mdr. ophold og turné i Rio og Belo Horizonte
  • 2015 – 1 mdr. ophold og turné i São Paulo og Rio
  • 2016 – 2 mdr. ophold og turné i Rio
  • 2017 – 2 mdr. ophold og turné i Rio